تحولات منطقه

یک نماینده مجلس: اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر مبتنی بر اعطای روزانه یک لیتر سهمیه بنزین به هر نفر می‌تواند به بهبود ضریب جینی نیز منجر شود. زیرا کسانی که از تمکن مالی بالایی برخوردار نیستند و خودرو ندارند نیز از یارانه بنزین بهره می‌برند.

بهبود ضریب جینی و تحقق عدالت با اختصاص روزانه یک لیتر بنزین به نفر
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

وحید احمدی، نماینده کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس در خصوص ناترازی که در حوزه بنزین شاهد هستیم و در لایحه بودجه ۱۴۰۴ نیز مشخص است، در  گفت و گو با خبرنگار قدس تصریح کرد: واقعیت این است که در ارتباط با بنزین مشکلاتی داریم. دچار ناترازی در این بخش هستیم و مصرف از تولید و واردات پیشی گرفته است. بنزین قیمت بسیار پایینی دارد و قیمت یک لیتر بنزین از یک بطری آب معدنی کمتر است. اما بنزین جزو کالاهای استراتژیک است و تغییر قیمتش بر روی تمامی قیمت‌ها اثر می‌گذارد. بنابراین، باید با دقت در این زمینه عمل کنیم و اگر قرار باشد سیاستی را به اجرا بگذاریم باید با کار کارشناسی دقیق باشد و زیرساخت‌هایش به صورت کامل ایجاد شود.

وی ادامه داد: همان طور که بسیاری از کارشناسان مطرح می‌کنند، تنها راه حل پیش رو برای رفع ناترازی حوزه بنزین و ایجاد عدالت در توزیع یارانه بنزین این است که به سمت اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برویم. طرحی که مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح کرده است و تمامی شهروندان صرف نظر از این که خودرو داشته باشند یا نه از سهمیه بنزین بهره می‌برند.

این نماینده مجلس گفت: بنزین جزو منابع ملی است که متعلق به تمامی آحاد مردم است. باید طوری به توزیع یارانه سوخت بپردازیم که همگان از آن بهره‌مند شوند و شاهد بی عدالتی در این زمینه نباشیم. الان کسانی که تمکن مالی بیشتری دارند و چندین خودرو دارند، از یارانه بنزین استفاده می‌کنند، اما کسانی که جزو اقشار ضعیف جامعه هستند و اصلاً خودرو ندارند، از این یارانه بی بهره هستند.

احمدی گفت: در شرایط فعلی، پرمصرف‌ها و کسانی که جزو اقشار مرفه جامعه هستند، از یارانه بنزین بیشتری بهره می‌برند. این اصلاً به عدالت نزدیک نیست. باید به سمتی برویم که همگان از یارانه بنزین استفاده کنند.

وی ادامه داد: اجرای صحیح طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر مبتنی بر اعطای روزانه یک لیتر سهمیه بنزین به هر نفر می‌تواند به بهبود ضریب جینی کشور نیز منجر شود. زیرا کسانی که از تمکن مالی بالایی برخوردار نیستند و خودرو ندارند نیز از یارانه بنزین بهره می‌برند. این یارانه می‌تواند کمکی به زندگی این اقشار باشد. این روند، عدالت بیشتری را در توزیع یارانه بنزین ایجاد می‌کند.

این نماینده مجلس گفت: اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر نیازمند بررسی‌های دقیق و کارشناسی است. دولت باید زیرساخت‌های لازم را برای اجرای این طرح آماده کند و به سمت اجرای آن برویم. در شرایطی که با ناترازی مواجه هستیم و شاهد مصرف بی رویه و قاچاق سوخت هستیم، استفاده از سیاست-هایی مانند اختصاص سهمیه بنزین به نفر می‌تواند کمک‌کننده باشد.

احمدی گفت: عدالت حکم می‌کند برای هر کد ملی سهمیه‌ای به صورت ماهانه معادل ۳۰ لیتر برای بنزین در نظر بگیریم. کسانی که می‌خواهند مازاد بر این سهمیه از بنزین استفاده کنند، باید قیمت واقعی بنزین را بپردازند.

وی ادامه داد: در طرح اختصاص روزانه یک لیتر سهمیه بنزین به هر نفر، مصارف غیرسهمیه‌ای با هزینه آزاد به دست مصرف-کنندگان می‌رسد. از این منابع می‌توانیم در بخش‌های دیگر انرژی مانند افزایش تولید بهره ببریم.  

شواهد نشان می‌دهد در حوزه بنزین با مشکلات جدی مواجه هستیم. هر چقدر بر میزان تولید و واردات اضافه می‌کنیم، میزان مصرف افزایش پیدا می‌کند و ناترازی شدیدی را در این بخش می‌بینیم. بسیاری از کارشناسان، دلیل اصلی ناترازی حوزه بنزین را در قیمت‌های پایین، دستوری و سرکوب شده جستجو می-کنند. به زعم آنان، وقتی بنزین با قیمت بسیار نازل در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد، دلیلی برای مدیریت مصرف باقی نمی‌ماند.

مشکل دیگری که در حوزه بنزین شاهد هستیم این است که در حال حاضر سهمیه بنزین به خودرو تعلق می‌گیرد. بنابراین، کسانی که خودرو ندارند که اتفاقاً جزو اقشار ضعیف و کم‌درآمد به شمار می‌روند، از یارانه بنزین بی بهره هستند. در عوض، اقشار مرفه که چندین خودرو دارند، چند برابر دیگران از یارانه بنزین استفاده می‌کنند.

با توجه به شرایطی که در بالا توضیح داده شد، در حال حاضر، توزیع یارانه بنزین در کشور به ناعادلانه‌ترین شکل ممکن صورت می‌گیرد. در راستای حل این مشکل، مرکز پژوهش‌های مجلس راهکار اختصاص سهمیه بنزین به نفر را مطرح کرده است. در این روش، همه شهروندان کشور اعم از کسانی که خودرو دارند و ندارند از سهمیه بنزین یارانه‌ای بهره می‌برند. کسانی که مصرف بیشتری دارند، باید آن را با قیمت آزاد خریداری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.